26 март 2012 г.

Салвадор Дали

Салвадор Фелипе Хасинто Дали и Доменеч (Salvador Felipe Jacinto Dali I Domenech) е испански художник, скулптор, режисьор, писател, график, бижутер, дизайнер. Той е един от най-известните представители на сюрреализма. Творческият талант на екстравагантния творец намира израз в много области, което налага сътрудничеството му с всякакъв вид творци.
Салвадор Дали е роден 11 май 1904 в град Фигерес, разположен в района на Алт Емпорда в Каталония, близо до френската граница. Син е на известен адвокат и нотариус. Имал е по-голям брат (роден на 12 октомври 1901), който също се наричал Салвадор, но той е починал . Сестра му Ана Мария е три години по-малка от него.
Салвадор започва да се занимава с изобразително изкуство още в училище. От 1914-1918 Салвадор Дали учи в Общинското художествено училище във Фигерес. През 1916 година по време на лятна ваканция в Кадакес със семейството на местния художник Рамон Пикот, открива съвременната живопис. Когато започва да създава първите си работи, много близки до кубизма, в действителност Дали не е запознат с движението „кубизъм“ (Кубизмът е авангардно течение в изкуството, което се характеризира с пълно отрицание на класическите разбирания за красотата. Не се спазват пропорциите, органичната цялост и завършеността на живите модели и материалните обекти. Вместо обектите да се разглеждат от един фиксиран ъгъл, те се раздробяват на множество фасети, така че могат да се видят няколко различни аспекта едновременно.) По това време в Мадрид вече има художници, които са се присъединили към движението, но единствената информация той получава от статиите във вестниците и от каталога на Рамон Пикот.
През 1922 година Салвадор Дали се премества в „Резиденцията” (Residencia de Estudiantes), студентско общежитие в Мадрид за надарени млади хора и постъпва в Академията Сан Фернандо. Среща се с Луис Бунюел, Федерико Гарсия Лорка, Педро Гарсия и с увлечение чете произведенията на Фройд. Запознава се с новите тенденции в живописта и се развива, експериментира с нови методи на рисуване. През 1926 е изгонен от Академията заради арогантното и пренебрежителното си отношение към преподавателите. Тогава посещава Париж, където се запознава с Пикасо. В края на 1920 създава много произведения, повлияни от Пикасо и Хуан Миро. Влияе се от различни художествени стилове, вариращи от класическата живопис до екстремни авангардни стилове. Сред влиянията много силни са тези на класическите художници като Рафаел, Бронцино, Франсиско де Зурбаран, Вермеер и Веласкес. Понякога той използва както традиционни, така и модерни техники в отделни работи или в една и съща картина. В Барселона изложбата на творбите му привлича вниманието на публиката, а критиците са разделени на такива, които го приемат с ентусиазъм и на такива, които са доста объркани.
Когато посещава Италия, е ентусиазиран от произведенията на Ренесанса. В работите му започват да доминират правилните човешки пропорции и други характеристики на академичното изкуство. Но Салвадор Дали не се отдалечава от сюрреализма и картините му остават пълни със сюрреалистични фантазии. По-късно Дали си приписва заслугите за спасението на изкуството от модернистката деградация, с което свързва собственото си име. (Салвадор на испански означава Спасител).



Източници: Уикипедия, salvador-dali.allpainters.info
Статията е изготвена от: Момчил

Няма коментари:

Публикуване на коментар