24 април 2012 г.

Бруклинският мост

Алеко Константинов пише: "Крайбрежието на Ню Йорк е буквално опасано по всичкото продължение на острова, от всички страни, със станциите на параходите и железнопътните компании и навсякъде, догдето ти стига окото, виждаш едно трескаво, бясно вавилонско движение. Погледнеш на Джерсей - там стотини фабрични комини стрелят към небото и разстилат димни пластове над целия град и вечно този дим се люлее лениво над грамадните фабрични постройки и ръси сажди по стрехите, по улиците и по дихателните органи на жадните янки. Обърнеш се надясно - отпреде ти колосалният Бруклински мост като че дреме, обгърнат в тънка прозрачна мъгла, и не се стряска нито от оглушителния писък на безбройните кораби, които сноват под гигантските му сводове, нито от ежеминутните тренове, които порят гьрдите му; а пък хилядите янки, които сноват по огромния му корпус, той и не забелязва даже - те са толкова безконечно малки в сравнение с този колос, произведение на същите тези микроскопически двуноги животинки, щото и пътникът, който стои под моста за пръв път, не забелязва никакво движение; трябва внимателно да се взреш, за да видиш как хвърчат треновете и как пълзят хората по моста от Ню Йорк към Бруклин и обратно."

Бруклинският мост (New York and Brooklyn Bridge) е един от най-старите висящи мостове в света. Той е изграден над Ийст Ривър (East River) и свързва районите на Ню Йорк Бруклин и Манхатън. При откриването му за експлоатация е бил сред най-дългите метални висящи мостове в света.
Строителството започва на 3 януари 1870 г., но мостът официално е открит на 24 май 1883 г. Бруклинския мост е дълъг 1834 м, най-широкият му проход над водата е 486 м, има ширина 26 м и максимална височина над водата 84 м.
Мостът е проектиран от фирмата на Джон Рьоблинг от Трентън, която по него време вече има опит в проектирането на няколко моста, но значително по-малки. Проектът не е бил тестван в аеродинамичен тунел, което дълги години поражда опасения, че няма да издържи на силните въздушни течения, подобно на други мостове от този тип. Само седмица след откриването му плъзва слух, че мостът ще се срути и в резултат на това 12 души загиват. Това, разбира се, не е вярно, но кара управата на града да потърси начини как да успокои населението.
На 17 май 1884 г. известният шоумен П. Т. Барнум решава да опровергае слуховете веднъж завинаги, като повежда шествие от 21 слона по моста. Конструкция на моста се оказва достатъчно мощна и мостът е в експлоатация над 120 години.
В началото мостът обслужва единствено движението на конни впрягове и трамваи. В момента има 6 ленти за автомобили и в краищата – пешеходни и велосипедни ленти. По моста е забранено движението на автобуси и камиони с тегло над 2,7 тона.
В съзнанието на хората най-големият американски град Ню Йорк винаги се олицетворява с някоя от своите забележителности. Статуята на Свободата, небостъргачът Емпайър стейт билдинг и до 2001 г , Кулите-близнаци… Но безусловно най-романтичната и най-запомнящата се визуално забележителност на мегаполиса е Бруклинският мост.
Бруклинският мост се превръща в исторически паметник. Той става официално национален паметник през 1964 година.
През 1977 г. мостът е включен в регистъра на САЩ на обектите с архитектурно историческо значение.

Източници: Уикипедия
Статията е съставена от: Полин

Няма коментари:

Публикуване на коментар